Rådgivning & Workshops

For Virksomheder & Organisationer

Min rådgivning er videnskabeligt funderet, tværsektoriel, og tager afsæt i såvel national og international lovgivning som aktuel forskning. Målet er ikke bare at give mine kunder de nødvendige redskaber til at undgå greenwashing, men også at yde dem større klarhed omkring virkningsfulde sociale og miljømæssige indsatser. Når vi dropper flosklerne kan vi nemlig, i hovedreglen, lettere se den sti, vi skal gå. Rådgivningen tilrettelægges oftest som halv- eller heldags workshops, og omhandler eksempelvis:

  • Anti-Greenwashing (DK/EU/US): Lovgivning, Begreber, Forbrugeradfærd & -Formidling

  • Strategisk Sparring: Visioner, Målsætninger, Handlingsplaner. Lovgivning & Rapportering

  • Fremtidens Krav Til Mode-, Tekstil- & Livsstilsvirksomheder

  • B Impact Assessment & B Corp-Certificering

Jeg er bl.a. godkendt rådgiver på programmerne SMV:Grøn og SMV:Grønne Kompetencer ved Erhvervshusene, samt tidligere rådgiver på det statsstøttede forløb Fremtidens Tekstilkrav (2021-2022) ved Lifestyle & Design Cluster.

Workshops indgår også hyppigt som format også i mine længerevarende rådgivningsforløb, og er oplagt for jer, der gerne vil uddanne en større del af virksomheden og skabe synergi på tværs - og derfor er deltagelse fra ledelsen også altid anbefalet. Læs mere om formaterne her.

Anti-greenwashing, kommunikativt samfundsansvar & forbrugerformidling

  • I får en udførlig introduktion til:

    • hvordan I kan undgå greenwashing i henhold til national og international anti-greenwashing lovgivning og skaber et fælles sprog

    • hvordan I kan udøve damage control på jeres eksisterende kommunikation, dokumentere jeres praksisser og navigere kommende krav fra EU

    • hvordan det videnskabelige bæredygtighedsbegreb, der ligger til grund for lovgivningen, kan bruges i den strategiske udvikling af jeres forretning

    • hvordan I kan gentænke jeres kommunikation, indtænke forbrugeradfærd, og arbejde med jeres målgrupper, internt såvel som eksternt

  • Mine workshops tilrettelægges altid efter den respektive målgruppe og jeres ønsker.

    Såfremt workshoppen afvikles for en virksomhed, vil jeg anbefale deltagelse fx fra ledelse, design, indkøb og kommunikation/marketing, men det kan også give mening at involvere legal og HR, afhængigt af jeres virksomheds størrelse og behov.

    Såfremt workshoppen afvikles for organisationer såsom NGO’er, fag- og oplysningsforbund, vil jeg ligeledes anbefale, at ledelsen klædes på sammen med store dele af organisationen.

  • Opbygningen er udviklet, så den sikrer, at vi sammen etablerer et fælles sprog, der er både videnskabeligt og lovgivningsmæssigt funderet.

    En enkeltstående workshop varer som oftest 2-4 timer (inkl. pauser), afhængigt af jeres ønsker og behov.

    Mine workshops beror på en kombination af oplæg, introduktion til værktøjer, hands-on øvelser og diskussion, samt hjælp til at kortlægge next steps.

Strategisk Sparring: Visioner, Målsætninger, Handlingsplaner. Lovgivning & Rapportering

  • Den strategiske sparring kan både tilrettelægges som enkeltstående workshops eller forløb, med afsæt i jeres behov - fra det generelle til det konkrete. Måske I står overfor at skulle revidere jeres samlede strategi? Eller måske I går med overvejelser om særlige certificerings- eller materialevalg?

    De respektive workshops vil bero på en række målrettede inspirations-oplæg, der har til formål at etablere en fælles, videnskabeligt og lovgivningsmæssigt funderet forståelsesramme, samt en række skræddersyede øvelser, der har til formål at hjælpe jer med at fastsætte en ny vision, strategi, indledende, operationelle dogmer og/eller en decideret handlingsplan.

    Ligeledes kan der også skabes fundament for jeres rapporteringspraksisser.

  • På denne workshop koordinerer vi deltagelsen ud fra jeres specifikke behov, men som oftest vil der indgå deltagelse fra ledelse og bestyrelse.

  • Jeg opererer hovedsageligt med halvdages-workshops á 2-4 timer (inkl. pauser). Den mere konkrete opbygning vil dog afhænge af jeres ønsker og behov.

Fremtidens Krav Til Mode- & Livsstilsvirksomheder

  • CSRD, CSDDD, EPR, Ecodesign, DPP, Green Claims … Mode- og livsstilsbranchen står overfor tiltagende krav fra bl.a. EU, alt imens internationale multi-brand platforme efterspørger salgbare budskaber, smartlydende materialer og certificeringer galore.

    Men hvordan får man overblik, og hvordan navigerer man i, at udviklingen ikke nødvendigvis sikrer en ambitiøs tilgang til arbejdet med hverken mennesker eller miljø?

    Det er blandt de spørgsmål, vi kan søge at besvare sammen.

    Workshoppen kan både tilrettelægges som enkeltstående workshops eller forløb, med afsæt i jeres behov, og kan bero på såvel policy-oplæg som været målrettet udviklingen af konkrete handlingsplaner.

  • På denne workshop koordinerer vi deltagelsen ud fra jeres specifikke behov, men som oftest vil der indgå bred deltagelse - fra ledelse, design og indkøb/sourcing til marketing og salg.

  • Jeg opererer hovedsageligt med halvdages-workshops á 2-4 timer (inkl. pauser). Den mere konkrete opbygning vil dog afhænge af jeres ønsker og behov.

B Impact Assessment & B Corp-Certificering

  • B Corp vinder frem som certificering for virksomheder, der gerne vil profilere sig på en ekstraordinær indsats for mennesker og/eller miljø. Og med god grund, for den giver anledning til at kommunikere både simpelt og kommercielt, samtidigt med at den rummer værktøjer og inspiration til jeres arbejde.

    Men B Corp kan ikke stå alene, og kommer også med en række blinde vinkler og begrænsninger. Derfor er mit mål ifm. disse workshops, såvel som workshops angående andre certificeringer, altid at give jer en nuanceret introduktion og sparring undervejs, så I hverken giver køb på jeres samfundsambition eller lover mere, end I kan holde.

    Continual er uddannet til at guide processen gennem B Corp in the Nordics, og introduktionen til B Corp kan både tilrettelægges som enkeltstående workshop eller forløb, med afsæt i jeres behov - fra en bred introduktion til mere hans-on hjælp til at udfylde den såkaldte B Impact Assesssment.

  • På denne workshop koordinerer vi deltagelsen ud fra jeres specifikke behov, men som oftest vil der indgå bred deltagelse - fra ledelse, design og indkøb/sourcing til marketing og salg.

  • Jeg opererer hovedsageligt med halvdages-workshops á 2-4 timer (inkl. pauser). Den mere konkrete opbygning vil dog afhænge af jeres ønsker og behov.